تحول سازمان تأمین‌اجتماعی در هوشمندسازی خدمات

تحول سازمان تأمین‌اجتماعی در هوشمندسازی خدمات

سازمان تأمین‌اجتماعی با اجرای طرح 3070 طرح تحولی خود را همگام با پیشرفت‌های فناوری به سمت هوشمندسازی و توسعه فعالیت‌ها پیش می‌برد. ارائه خدمات غیرحضوری در قالب این طرح از دو سال قبل و با هدف کاهش مراجعه حضوری به شعب، کارگزاری‌ها و مراکز درمانی سازمان آغاز شد تا (آن زمان) با ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون از مجموع ۹۶ میلیون مراجعه به شعب تأمین‌اجتماعی کاهش داده شود. اجرای این طرح هوشمند و ارائه خدمت غیرحضوری در مراکز درمانی و بیمه‌ای، تسهیل دریافت هر نوع خدمتی را برای بیمه‌شدگان به دنبال داشته است.

مهناز بیرانوند روزنامه‌نگار

پروژه ۳۰۷۰ ‌به عنوان داشبورد خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی به مخاطبان، توسط کارگزاری‌ها در راستای تحقق دولت الکترونیک و جهت تسریع ارائه خدمات به بیمه‌شدگان برنامه‌ریزی شد.
هوشمندسازی، استقرار نظام الکترونیک و تسهیل دریافت خدمات غیرحضوری با اجرای طرح تحول دیجیتال ۳۰۷۰ تا به امروز به خوبی دنبال شده و حتی بهبود یافته است. سهولت دسترسی به خدمات نیز بدون حضور در شعب و مراکز درمانی به عنوان مهمترین رویکرد این طرح از زمان اجرای آن محقق شد.
بر اساس هدفگذاری و موفقیت‌های طرح مذکور و ارائه سرویس‌های گسترده به جامعه هدف، تأمین‌اجتماعی ارتقاء خدمات این طرح به 42 نوع خدمت و کاهش 80 میلیون‌بار مراجعه را در دستور کار دارد.

کاهش مراجعه حضوری 
اجرای طرح 3070، پیش‌بینی‌ها را برای کاهش مراجعه حضوری افراد تحت پوشش و رضایتمندی مخاطبان سازمان در بازه زمانی نسبتاً کوتاهی محقق کرده است.
از آنجا که بسیاری از فعالیت‌های طرح مذکور به صورت برخط در اختیار شرکای اجتماعی قرار گرفته، امکان بهره‌مندی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از این خدمات با استفاده از تلفن همراه و رایانه وجود دارد.
در قالب اجرای طرح‌های مرتبط با ارائه خدمات الکترونیک – همانند طرح 3070- تأمین‌اجتماعی به سمت هوشمندسازی به عنوان یکی از راهبردهای اساسی پیش رفت؛ هرچند اجرای کامل آن نیازمند تغییرات رویکردی، برنامه‌ای و سیاستگذاری در حوزه الکترونیک است.
«محمدحسین زراعتی» مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین‌اجتماعی در ارتباط با ضرورت توسعه خدمات الکترونیک به آتیه‌نو می‌گوید: «با توجه به وظیفه و راهبرد خدمات‌دهی بهتر توسط تأمین‌اجتماعی، به عنوان اولین دستگاه ضمن اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند توانستیم در کاهش مراجعات و تسهیل در روند ارائه خدمات به شیوه‌ای مؤثر عمل کنیم.»
وی پیش‎‌تر درباره اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند به روابط عمومی این سازمان تصریح کرده بود: «خدمات هوشمندسازی شده این سازمان در سه حوزه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان ارائه و در هر سه حوزه، ابتدا خدمات پرتکرار و پرمراجعه، الکترونیکی شده که طبق ارزیابی‌های آماری انجام صورت گرفته، موارد مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.»
مدیر فناوری و تحول دیجیتال تأمین‌اجتماعی با اشاره به طراحی و دراختیار قرار گرفتن برنامه کاربردی (اپلیکیشن) «تأمین‌اجتماعی من» برای تسهیل در دسترسی به خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی گفت: «اکنون همه مخاطبان سازمان می‌توانند این برنامه کاربردی را از سایت رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی 
   (www.tamin.ir) یا (hamrah.tamin.ir) دریافت و در گوشی تلفن همراه خود نصب کنند.»
وی افزود: «در این اپلیکیشن که در ۲۵ تیر امسال همزمان با روز تأمین‌اجتماعی رونمایی شد، خدمات الکترونیک سازمان تأمین‌اجتماعی در دسترس است. همچنین در مدت کارکرد اپلیکیشن مذکور استقبال خوبی از آن صورت گرفته و تاکنون قریب به 300 هزار بار توسط مخاطبان بر روی گوشی‌های آنان نصب شده است.»

از 30 به 42
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز پیش از این با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه فناوری اطلاعات سازمان گفته بود: «با تحولات در عرصه الکترونیک، طرح‌های مهمی همچون نسخه الکترونیک و طرح ۳۰۷۰ به مرحله اجرا رسید.»
میرهاشم موسوی با اشاره به اینکه تأمین‌اجتماعی در حوزه خدمات الکترونیک، پیشگام است، افزود: «در حوزه بیمه‌ای، ۳۰ خدمت در قالب طرح ۳۰۷۰ به صورت الکترونیکی ارائه می‌شد که اکنون شمار خدمات الکترونیک سازمان به ۴۲ خدمت افزایش یافته است.»
وی اضافه کرد: «در پنجره واحد دولت الکترونیک که همه دستگاه‌ها الزام دارند خدمات الکترونیک خود را از طریق این پنجره نیز ارائه دهند، تأمین‌اجتماعی اکنون حضوری فعال دارد.»
مدیرعامل تأمین‌اجتماعی سال گذشته در نشست هم اندیشی مدیران بانک رفاه کارگران درباره توسعه ارائه خدمات غیرحضوری در سازمان گفت: «ما شعار «تأمین‌اجتماعی هوشمند» را برگزیده‌ایم و به دنبال این هستیم تا در ارائه خدمات مربوطه، مداخلات انسانی را به حداقل رسانیم.»
ارسال دیدگاه
ضمیمه
ضمیمه